← Tilbake
Studiestøtte
Studiestøtte på fontenehus er hjelp til å søke på studier, leksehjelp eller mulighet for å sitte på fontenehuset å studere.
Med det sosiale fellesskapet på fontenehuset i ryggen får medlemmer en god start når de skal i gang med et studieløp.
Det å være på reach out-lista og deltagelse på fritidsprogrammet bidrar til å oppnå studiemålene.
Noen fontenehus fokuserer ekstra på studiestøtte. Blant annet i form av en fraværsavtale med videregående skoler, og eget program for studier med støtte (#SMS).
-
Fordi mange medlemmer vil studere for å oppnå målet om en jobb.
Fordi medlemmer som vurderer å studere, eller allerede er i studier, kan ha behov for mye av den samme støtten som de som skal i jobb.
Fordi mange trenger hjelp til å få struktur i hverdagen, få oversikt over økonomien og rydde unna andre hindre.
-
En del fontenehus har tilrettelagte lokaler og utstyr for medlemmer som studerer.
Mange opplever at det er lettere å konsentrere seg her, og at det hjelper å kunne studere i en trygg og sosial setting.
For noen er det å kunne bruke huset parallelt med skolegang viktig for det sosiale fellesskapet. Samtidig kan man bruke ressursene på huset til faglig hjelp og veiledning.
Medarbeidere eller andre medlemmer kan bidra med leksehjelp og støtte til eksamenslesing.
Noen fontenehus arrangerer studiemiddager hvor ulike studiesteder inviteres til å holde presentasjoner, eller bare som et sosialt tilskudd og motivasjon i en travel eksamenstid.
Flere fontenehus har ukentlig jobb- og studieklubb hvor man tar opp aktuelle temaer. Her bidrar både medarbeidere og medlemmer.
Temaer kan være studieteknikker, studiemuligheter eller eksterne som snakker om relevante fagområder. Les mer om jobb- og studieklubb her.
Studiestøtte kan være
Egne studierom for medlemmer som ønsker å bruke huset til å studere
Samarbeid med VGS, lærerressurser, studentsamskipnader, studiested eller studieveileder for rådgiving og tilrettelegging
Kartlegging av studiemuligheter
Få en oversikt over økonomi og rydde unna eventuelle andre hindre
Leksehjelp, hjelp til studieinnleveringer, støtte til eksamenslesing
Praktisk hjelp til å søke på studier
Sosial støtte dersom det er vanskelig å møte fysisk på studiested
Besøk av studiested sammen
Støtte til samtaler med ulike instanser (studiested, voksenopplæring eller NAV)
Studiegruppe/middager/klubb (studieteknikk, leksehjelp og dele erfaringer)
Bruk reach out til spesifikk oppfølging
-
Jobb- og studieveileder (eventuelt andre medarbeidere eller medlemmer) kan hjelpe med kartlegging av mål rundt jobb eller studier. Flere fontenehus bruker en personlig plan til dette.
Medarbeidere eller andre medlemmer kan hjelpe til med å søke på studier. Noen ganger kan det være nødvendig med hjelp til samtale med studiested, voksenopplæring eller NAV.
Det kan være behov for å undersøke om tilrettelegging på studiested. Kanskje trenger man å rydde unna andre hindre som står i veien eller få en oversikt over økonomien. Sammen kan man undersøke muligheter for studier, og hvilke frister som gjelder.
-
Noen fontenehus arrangerer studiegruppe, enten i regi av fontenehuset eller satt i gang av medlemmer selv. Her møtes medlemmer som studerer for å dele erfaringer, inspirere og støtte hverandre. Noen studiegrupper møtes i tillegg utenfor fontenehuset.
Noen steder holder medlemmer kurs i fag de er trygge på. Andre fontenehus har mentorordning hvor medlemmer på vei ut av aldersspennet for unggruppa, er mentorer for nye medlemmer som studerer.
-
Mange fontenehus samarbeider med studentsamskipnader, studiesteder og studieveiledere for rådgivning og tilrettelegging. Flere holder jevnlig presentasjoner på studiestedene. Det kan også lønne seg å ha stand på studiesteder for å øke kjennskap, og gjøre fontenehuset synlig for mulige medlemmer.
Det er en økning i psykiske plager og ensomhet blant studenter i Norge. Fontenehuset Hønefoss ønsker å være et alternativ for studenter som har behov for det, og er i gang med et prosjekt rettet mot studenter på Universitetet i Sørøst-Norge.
Det er etablert god kontakt med studieveiledere og studentsamskipnad, og det jobbes med å avdekke hvilke behov studentene har og hvordan fontenehuset kan bidra. Ta kontakt med Fontenehuset Hønefoss for å høre mer om prosjektet.
Flere fontenehus opplever at å ha praksisstudenter på huset bidrar til mer snakk om om studier som en mulighet. Det kan igjen være med på å inspirere medlemmer til å studere.
-
Mange av husene har et godt samarbeid med Voksenopplæringen og videregående skoler i kommunen. Samarbeidet går gjerne ut på presentasjoner, stand og bidrag til undervisning i relevante fag.
Fontenehuset Rygge bidrar inn i undervisningen (Mennesket i ambulansen) på Malakoff videregående skole 1-2 ganger årlig, og ved voksenopplæringen ved behov. Fontenehuset besøker alle klasser (Helse og oppvekst) for å presentere fontenehuset, og medlemmer fra unggruppa forteller om det å være ung og ha utfordringer knyttet til psykisk helse.
Det samarbeides også om arrangementer som Verdensdagen for psykisk helse. Fontenehuset Rygge tilbyr også videregående elever å benytte huset som en alternativ skolehverdag ved behov.
Les mer om dette under Fraværsavtale for elever i videregående
Fraværsavtale for elever
i videregående
Noen av fontenehusene har samarbeidsavtaler med videregående skoler hvor elever kan få gyldig fravær ved bruk av fontenehuset. Samarbeidet skal bidra til at flere ungdommer består videregående opplæring, til tross for psykiske utfordringer.
Fontenehuset Rygge samarbeider med to videregående skoler (Malakoff VGS og Steinerskolen). Elever kan i samråd med faglærer og administrasjon være på fontenehuset, som en alternativ skoledag ved behov. Gyldig fravær gis mot at eleven arbeider med faglige eller personlige mål (organisert studiearbeid/praksis). Avtalen administreres av skolen og gjøres individuelt for hver elev.
Fontenehuset Ullensaker har en samarbeidsavtale med to videregående skoler (Feiring og Jessheim VGS). Formålet med samarbeidsavtalene er å inkludere ungdom som har eller har hatt psykiske helseutfordringer
i fontenehusmodellen.
Fontenehuset tilbyr elever å sitte hos dem og jobbe med skolearbeidet. Hvis elevene leverer timelister fra Fontenehuset, registreres det ikke som fravær fra skolen. Elevene samtykker til at fontenehuset kan kommunisere om eleven med kontaktperson på skolen.
Deltakelse i arbeidsfellesskapet på fontenehuset gir elevene mulighet til å bygge selvtillit, øke sitt nettverk og utøve ulike oppgaver sammen med andre medlemmer/medarbeidere.
Kontakt Fontenehuset Ullensaker eller Fontenehuset Rygge for mer informasjon.
Slik kommer dere i gang
1. Bruk tid på å være synlige i nærmiljøet
2. Inviter dere selv til videregående skoler i nærheten
3. Vis til statistikk rundt unge og psykisk uhelse. På fontenehuset kan elever få støtte til studier, leksehjelp, være med på fritidsprogram og bygge nettverk.
4. Inviter elever og lærere til fontenehuset for omvisning og informasjon om tilbudet
Erfaring fra medlem Belinda, Fontenehuset Rygge:
“Jeg hadde ikke fullført videregående, men studieveileder på fontenehuset hadde kunnskap om hvordan jeg kunne få generell studiekompetanse. Nå går jeg andre året på sykepleie.”
Les om Belindas historie her
Prosjektet #SMS (studier med støtte) ble fast tilbud
Fontenehuset Rygge etablerte et læringsprogram med ansatte lærerressurser på huset. Dette startet som et prosjekt kalt #SMS og er nåen integrert del av unggruppas tilbud på fontenehuset – godt forankret i medlemsmassen.
Her er fokuset studier med mål om jobb på lengre sikt. Målet er å forebygge frafall fra videregående og studier, og motivere til å starte eller fullføre utdanning. Gruppa tar også ansvar for ulike sosiale aktiviteter, sosiale medier og presentasjoner på skoler.
Nye medlemmer i aldersspennet 16-35 år får alltid tilbud om å bli med når de melder seg inn på fontenehuset.
Fontenehuset tilbyr også leksehjelp og tilrettelagt undervisning med egne lærere. Undervisningen foregår på dagtid, en til en. Tidspunkt for undervisningen avtales direkte mellom lærer og elev. Fontenehuset kan også dekke eksamensutgifter og bøker. Elevene får jobbe i eget tempo og undervisningen tilpasses til den enkelte. Dette bidrar til at medlemmet får eierskap til studieløpet og opplever mestring.
Fontenehuset har også en samarbeidsavtale med to videregående skoler. Avtalen innebærer at elever kan bruke fontenehuset som alternativ skolehverdag med gyldig fravær. Les mer om dette her (link til avsnitt om VGS og fraværsordning).
Her kan du lese om hvordan Belinda brukte Fontenehuset Rygge for å komme i gang med studier
Tips fra Fontenehuset Rygge
Kartlegg behov og interesse for et slikt program.
En medarbeider-ressurs bør holde i prosjektet og ha bunnlinjeansvaret.
Det er behov for midler til fagbøker, undervisningsmateriell og PC-er.
Det er behov for midler til å lønne eksterne lærerressurser.
Last ned prosjektrapport og Kontakt Fontenehuset Rygge.
“Mange pensjonerte lærere har lyst å gjøre en innsats. Kontakt skolene. De kjenner ofte til pensjonerte lærere. Det er en vinn-vinn-situasjon.”
Erfarne lærere
Det er viktig å ha lærere som er glad i folk, og som har satt seg litt inn i fontenehusmodellen. Fontenehuset Rygge har i dag to pensjonerte lærere som tilbyr undervisning to dager i uken, og som kan undervise i de fleste fag på videregående skole. Lærerne har god dialog med videregående skolene elevene hører til, og har også fått mulighet til å låne bøker.
Lønnen er basert på frivillig arbeid med noe kompensasjon. I oppstarten av prosjektet bidro fylkeskommunen med midler for å lønne lærerne.
Samarbeidet med en av lærerne kom på plass gjennom Soroptimistene som allerede hadde et samarbeid med Fontenehuset. Fontenehuset Rygge har også god erfaring med å tipse lokalavisa om at de har behov for lærere.