Hvorfor prioritere nye nettsider?
Ved å gå over til ny nettsideplattform vil du få responsive nettsider, dvs. nettsider som automatisk tilpasser seg mobil og nettbrett. Vi antar at over 50% av besøket til denne type nettsider kommer fra mobil eller nettbrett. Den nye plattformen baserer seg på et moderne publiseringsverktøy - Squarespace 7.1 - som gjør det veldig enkelt å endre på tekst, foto, video og legge til nye nettsider. Med Squarespace kan også aktuelt-artiklene du skriver bli publisert på nettsiden og Facebook samtidig. Det er enkelt å lage skjema og raskt å jobbe med foto og video.
Les gjerne mer om Squarespace på Gasta sine nettsider.
Hvorfor velge denne malen?
Grunntanken bak den malbaserte nettsiden er å skape et felles utgangspunkt for de ulike nettsidene. Ved å jobbe i samme verktøy vil man bygge en solid, intern kompetanse i Squarespace som gjør det mulig å jobbe erfaringsbasert og støtte hverandre. Den felles malen vil dessuten bidra til å bygge en sterkere merkevare, ved at man er konsekvent i bruk av den grafiske profilen. Malen legger opp til at det skal være enkelt og intuitivt å drifte og vedlikeholde nettsiden etter overtakelse.
Litt om Gasta Design
Gasta design & kommunikasjon as er et byrå som ble etablert i 1998 og holder til i Sogndal, med kundar over heie landet. Vi er åtte ansatte som har spesialisert oss på nettsider basert på det verktøyet Squarespace. Vi har utviklet over 600 nettsider på denne plattformen.
Prosjektgjennomføring ved bruk av ny nettsidemal
Vi ser for oss prosjekt med følgende plan:
1. Prosjektmøte der vi gjennomgår behov, design, menystruktur, hvilken tilpassing dere ønsker i forhold til malen. Dette blir gjennomfort over Teams. Vi blir også i dette enige om hvilke undersider Gasta skal konsentrere seg om å lage.
2. Gasta lager forslag til startside som dere godkjenner
3. Gasta legger inn 5 undersider+Aktuelt+Kontakt. Vi legger inn de 3-4 siste aktuelt-sakene i bloggen frå dine eksisterende sider.
4. Vi tar en opplæring i Squarespace over Teams. I opplæringen gjennomgår vi også kva tiltak dere bør gjere for best muleg søkemotor-treff.
5. Fontenehuset legger over innhold fra gamle nettsider. Gasta har tilgjengeleg support i perioden (inkludert i budsjett).
6. Når dere er ferdige, kommer Gasta inn igjen, kvalitetsikrer, mobiltilpasser og legger inn overordnet søkemotorinformasjon
7. Lansering på domenet. Domenet kan ligge der det er, vi endrer kun DNS på domenet.
Vi ser helst at foto, logo og andre element som skal til Gasta blir lagt opp i ei felles Dropbox-mappe som vi opprettar i starten på prosjektet.
Vil du at Gasta skal legge over alt innhold?
I tilbudet over ligg det at Gasta lager ferdig startside, legger inn 5 undersider og Aktuelt + Kontakt oss. Vil du at vi skal legge over alt innholdet på dine eksisterende nettsider, kan Gasta tilby seg å gjøre dette.
Send epost til oss, så gir vi deg ein gunstig pakkepris på denne omlegginga.
Hva kan endres på i malen?
Vi håper at malverket vil gi god nytteverdi på tvers av de ulike Fontenehusene, samtidig vil det være nødvendig å gjøre individuelle justeringer. Gjennom lagrede seksjoner vil det være enkelt å legge til og justere de ulike seksjonene på både framside og underside. Malen inneholder flere lagrede seksjoner på forsiden, enn det som trolig vil være aktuelt å bruke på en gang. Hensikten er å skape større valgfrihet, samtidig som man sikrer en rød tråd og helhet på tvers av Fontenehus. Bruken av seksjoner vil vi ta en grundig gjennomgang av på opplæringen med den enkelte.
Følgende innhold kan enkelt justeres av fontenehusene:
Hovedmeny (tre streker oppe til høyre): Dagens oppsett er veiledende, med mye innhold som går på tvers av de ulike fontenehusene. Menypunkt kan endres eller fjernes ved behov. Vi gir en enkel innføring i dette via opplæring.
Bannervideo-/foto: Her kan dere legge inn flotte foto eller filmer selv (min. 1500 pixler i breidden). Teksten i tekstboksen kan enkelt endres og tilpasses de ulike Fontenehusene. Vi anbefaler at tekstmengden ikke overskrider to-tre setninger her om dette lar seg gjøre.
Siste nytt: Her hentar vi dei tre siste Aktuelt-sakene. Det er ingen problem å hente flere og det er også mulig å bruke denne til annen informasjon, men vi mener Aktuelt hører naturlig hjemme på en forside.
Hvordan kan et medlemskap hjelpe deg?: Teksten må gjerne endres og tilpasses, men tenkstlengde på forside bør ikke overskride
Hva tilbyr Fontenehuset? Denne seksjonen er ikke så ulik “Hvordan kan et medlemskap hjelpe deg”, og man kan eventuelt vurdere om man ønsker å velge èn av dem til forsiden. Formålet er å konkretisere og spisse noen av Fontenehusets viktigste oppgaver. Tekst og ikon kan endres og justeres.
Slik blir du medlem: Vi mener det er viktig å enkelt vise/forklare prosessen med å bli medlem og at denne holdes relativt kort og konsis. Formålet er å vekke interesse og senke terskelen for potensielt nye brukere til å ta kontakt.
“86% av våre medlemmer…”: Dette feltet kan brukes til å løfte fram høgdepunkt eller gjøre innsalg. Frivillig felt som endres og tilpasses etter behov.
Hva betyr fontenehuset for våre medlemmer? Her kan man fremheve et ønsket antal medlemshistorier dersom man ønsker det.
Hvem kan bli medlem?: Her kan tekst og foto tilpasses etter de ulike fontenehusene sine viktigste strategier eller til å løfte opp tema som endrer seg gjennom året.
Video-felt: Videofeltet kan brukes ved ønske og behov. Kanskje kan dette være et passende felt til å løfte frem kampanjer og lignende.
Adresse-felt: Tilpasses hvert enkelt fontenehus.
Logo-felt: Tilpasses hvert enkelt fontenehus.
Fontenehus med nye nettsider fra Gasta
Slik kommer du i gang
Ønsker ditt Fontenehus nye nettsider i Squarespace 7.1? Fyll ut skjemaet, så vil vi i Gasta ta kontakt med deg.